Vestfold Kunstsenter Thomas Bremerstent Webres 07
Thomas Bremerstent FOX © Istvan Virag

Gjennom prosjektrom gis kunstnere mulighet til å arbeide med ideer, vise prosesser, eller teste ut ulike prosjekter. Prosjektene som ble vist under prosjektrom TRÅKK hadde en stor bredde i uttrykk og sjanger.

Henrik Follesø Egeland

Galleri BKD

24.8 - 28.8, åpning torsdag 25. august.

Stalag303 2VK, er en lydinstallasjon med utgangspunkt i Bolærne. I et landskap dedikert til nytelse, eksisterer det rester av vold. Murstein, mørtel og stolper av tre. Eksisterer det andre minner i disse elementene, kan et sted huske? Stalag303 2VK utforsker mulighetene for gjenfunne stemmer; agens i krysningspunktet mellom historiske og kontemporære temporaliteter.

Sara Baban og Wazham Baban

Tårngalleriet

24.8 - 7.9. Prosjektet åpent for publikum de siste dagene av perioden.

Sara og Wazham har bakgrunn fra Nord-Irak og kom til Tønsberg som kvoteflyktninger i 1993. Begge arbeider som kunstnere og tar for seg temaer som kretser rundt makt og avmakt. De har ulike uttrykksformer, Sara er scenekunstner og Wazham er billedkunstner, begge er de opptatt av tematikker som imperialisme og kolonialisme. Intensjonen under deres prosjektperiode i Tårngalleriet var å gå  sammen for å undersøke hvordan de kan tilnærme seg hverandre med utgangspunkt i et felles offentlig rom, og kirkens rolle i dette.

Sogneprest Jan Terje Christoffersen skrev en kronikk i Tønsbergs Blad om prosjektet.

Ingrid Liavaag og Ingri Enger Damon

Vestfold Kunstsenter

11.-28.8.

De to kunstnerne brukte Vestfold Kunstsenter som arbeidssted  og i åpningstidene onsdag til søndag var denne prosessen åpen for publikum. Ingri og Ingrid arbeidet med hvert sitt prosjekt, skulder ved skulder i deres arbeidsopphold, og intensjonen var å se også hvordan det å jobbe så tett ved siden av hverandre kunne gjøre noe med deres egen arbeidsprosess.

Helen Mørken

Galleri BKD

29.8-4.9

Helen Mørken skriver om sitt prosjekt Vulnerability and resilience. “Jeg samler på inntrykk naturen gir meg, fordøyer og bearbeider disse over tid og uttrykker fragmenter av inntrykkene videre gjennom forskjellige teknikker og materialer. Det er en spenning i naturen mellom sårbarhet og evnen til å tilpasse seg og leve videre.” I prosjektrommet på Galleri BKD var viste hun flere materialiseringer av dette temaet.

Hilde Frantzen

Vestfold Kunstsenter

29.8 - 11.9

Underetasjen I Vestfold Kunstsenter ble gjort om til Hilde Frantzens atelier. Hilde arbeider vanligvis på svært liten plass, og ved oppholdet fikk hun anledning til å se hvordan hennes verker kunne monteres på ulikt vis og fungere sammen i et større rom. Hilde Frantzen jobber hovedsakelig i tekstil og hennes kunstneriske virke dreier seg rundt oppfattelser og betydninger av sted.

Erla Audunsdottir

Galleri BKD

Erla inviterte publikum, andre kunstnere og lokale forbipasserende til å bidra med materialer til hennes prosjekt, som vokste seg frem i rommet i løpet av prosjektperioden. Prosjektet utforsket ideen om kunst som bidragsyter til den kollektive hukommelsen, og gjennom alle materialene som kom inn, ble små og personlige historier knyttet sammen i tid og rom.

Åpning av resultatet av prosjektet ble arrangert 16.9.

Silje Eugenie Strande Øktner

Tårngalleriet

14. - 18.9

Silje inviterte til kirkekaffe, kringle og lettbeint samtale om ønsker for egen gravferd under hennes prosjektperiode. Silje arbeider med arrangementer, performance, og relasjonell prosjekter, ofte stedsspesifikt. Disse møtene tydeliggjør sosiale strukturer, uten å harselere med det. Men heller åpner opp for diskusjon rundt måten vi lever på og hvorfor vi handler som vi gjør, både som individer og i flokk.



Thomas Bremerstent

Vestfold Kunstsenter

14. - 18.9

Thomas Bremerstent arbeider hovedsakelig med skulptur hvor han utforsker form og materiale samt sosiale og politiske spørsmål. Prosjektet FOX viser arbeidet med tre anekdoter om rever og røvere. Disse blir benyttet som allegorier som dannet utgangspunktet for arbeidet. Prosjektrommet tok form av en utstilling, og ble formidlet av ansatte ved kunstsenteret, og gjennom en tekst  som hovedsakelig formidlet anekdotene, skrevet av kunstneren selv.

Onė Maldonytė

Tårngalleriet

19.-25.9

Oné Maldonytė arbeider hovedakelig med keramikk, og hun arbeider tett med arkitektur, omgivelser og overflater i rommet. Om hennes prosjektperiode forteller hun at installasjonen er et uttrykk for instabilitet og sårbarhet og at det er en materialisering av det liminale øyeblikket i overgang og transformasjon. Tårngalleriet og kirken skapte rommet og situasjonen hun foholdt seg til i sitt prosjekt.

Motta siste nytt!
Vi sender deg nyheter om utstillinger, kunstnersamtaler, eventer. Vi sender ut nyhetsbrev kun en gang i måneden og du kan enkelt melde deg av når som helst.