Utstillinger
Oil nebula,spawn
Linda Morell (f. 1993, Halmstad, Sverige) arbeider med skulptur og installasjon som danner spekulative fremtider basert på myter, vitenskap og medisin. Gjennom fornyelsen av nåværende og historiske teorier rundt menneskekroppen skaper hun verk i forskjellige materialer som keramikk, metaller, glass og plast. Verkene opererer ofte med en klinisk estetikk og undersøker forholdet mellom kropp og objekt. De befinner seg mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige både i form og konsept, de henviser til fremmedgjøring. Karakterisert ved sin materielle presisjon, kan verkene hennes forstås som hybrider og kunstige organismer. Morell ble uteksaminert med en master fra Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen i 2019 og har siden hatt soloutstillinger ved institusjoner som Nordnorsk Kunstnersenter i Svolvær og BOA i Oslo. I 2020 ble hun tildelt Norske Kunsthåndverkeres debutantpris.
Ingvild Hersvik fra Tønsberg kommune vil åpne utstillingen. Samme kveld markeres også Vestfold Kunstsenters 40 års jubileum og Vestfold Bildende Kunstneres 45 års jubileum, med flere taler og kunstnerisk opptreden av Fredrik Høyer!
Into this wild Abyss
—The womb of Nature and perhaps her grave, Of neither sea, nor shore, nor air, nor fire, But all these in their pregnant causes mixed Confusedly, and which thus must ever fight, Unless the almighty Maker them ordain His dark materials to create more worlds— Into this wild Abyss the wary Fiend Stood on the brink of Hell and looked awhile, Pondering his voyage; for no narrow frith He had to cross.
Paradise Lost, John Milton, 1667
Utstillingen Oil nebula, spawn bruker begrepet the abyss, det enorme kosmiske havet i John Miltons Paradise Lost (1667) som skiller jorden fra helvete, som en metafor for samfunnets kollaps. Prosjektet trekker paralleller til den globale oppvarmingen av havene, der økosystemer dør ut og andre organismer tar over. Inspirert av den økende utbredelsen av invaderende arter og dagens miljøkatastrofer, mytologiserer utstillingen endringen i verdenshavene. Utstillingen består av skulpturelle arbeider i keramikk, glass og stål. Verkene skaper et billedspråk som forteller om havets og menneskenes fremtid, og former samtidig abyssens hav i seg selv. I likhet med Miltons abyss, som beskrives som både en avgrunn og et hav som rommer muligheten for fremveksten av nye verdener, fokuserer utstillingen på den usikre fremtidens farer og muligheter.
Paradise Lost er et episk dikt om Satans fall og forsøk på hevn ved å lure menneskeheten i omgivelsene deres. I diktet bygger Milton de ulike verdenene ved å veve sammen symboler og figurer fra ulike religioner, mytologier og tidsaldre. Verkets faktiske skildring og underliggende betydning handler i stor grad om den politiske situasjonen i England på den tiden, ettersom diktet ble skrevet etter borgerkrigen og landets eneste periode som republikk. Akkurat som datidens lesere kunne se konflikten mellom himmel, menneskehet og helvete i lys av samtidens utfordringer leser utstillingen Oil nebula, spawn, diktets beskrivelse av den ugjestmilde og skiftende avgrunnen i konteksten av dagens økologiske kollaps. Et hav som ikke er et hav, en begynnelse til en ny natur som også er slutten.
En vanleg fortelling i dag er den om de forestående klimaendringene som noe vondt som komme skal. Men havene og jorden har allerede forandret seg og dannet en ny økologi, med nye og endrede organismer. Begrepet ”jellification” brukes for å beskrive den økende utbredelsen av maneter i varmere hav og gelatineffekten som kroppene deres har på miljøet. I utstillingen er det flere maneter i tykt glass på gulvet og spørsmålet er om de er skylt døde opp på avgrunnens strand eller om de selv har lett etter nye leveområder.
Utstillingen er realisert med velvilje og støtte fra S12, Kunstsentrene i Norge, NBK Vederlagsfondet og Kulturrådet.
Åpning lørdag 20. august kl. 17
Vestfold Kunstsenters 40-års jubileum markeres umiddelbart etter åpningen.