Utstillinger
Reality slipped into a symbol
Arbeidene til Hilde Honerud ligger tett på en journalistisk, dokumentarisk stil, men motivene er langt unna det klassiske katastrofefotografiet. De siste fire årene har Honerud vært med flyktninger og migranter som driver med idrett gjennom organisasjonen Yoga and Sports for Refugees. Under oppholdene har Honerud deltatt på ulike aktiviteter som yoga, svømming, bryting, muay thai, kung fu, kickboksing, parkour, bodybuilding og boksing. Dette er den siste utstillingen i serie utstillinger av prosjektet GYM.
Moria Camp var mest sannsynlig Europas verste flyktningleir og huset et sted mellom 6000-21 000 personer avhengig av tilstrømmingen, leiren var dimensjonert for 3000. Leiren brant ned i september 2020 og det har blitt satt opp en ny leir på Lesvos. Den er dessverre ikke noe bedre, enn den første. I dag er situasjonen i Middelhavet svært alvorlig, og vi ser en inhuman måte å behandle flyktningene på, og Europa bryter stadig den grunnleggende menneskeretten det er å søke om asyl.
Yoga and Sports for Refugees oppsto under den humanitære krisen i Middelhavet. Organisasjonen bruker idrett for å hjelpe folk å finne verdighet og mening, og den mentale og fysiske styrken som kreves for å gjennomgå monotonien, frustrasjonen og stagnasjonen i deres nåværende situasjon.
Honerud knytter det funderende, politiske og ordinære sammen til en fortelling og undersøker det komplekse forholdet mellom form og innhold. Gjennom en formal tilnærming, ønsker Honerud å undersøke hvordan prekære politiske og sosiale forhold kan oppleves gjennom det hverdagslige og gjenkjennelige. Gjennom sine fotografier forsøker hun å smelte sammen våre liv gjennom dagligliv og nærhet, og på den måten trekker hun frem både det lille og det store livet.
Ved å manipulere bildene ønsker hun å få betrakteren til å stille spørsmål om sannhetsverdien i fotografiene. «I en verden full av manipulerte fotografier, er det forunderlig at vi i mange sammenhenger fortsatt leser fotografier for sanne» sier Honerud «for vi vet at de lett kan manipuleres, og at historien endres etter hvor man retter kameraet, likevel stoler vi på fotografiet. Jeg tror dette har med at vi leser fotografiet nærmest intuitivt, at vi i liten grad skiller mellom hva vi ser og hva vi føler i det vi avleser bildet foran oss»
Utstillingen er støttet av Fritt ord og Vestfold og Telemark Fylkeskommune.
Hilde Honerud (f. 77) er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo avdeling Kunstakademiet og Napier University i Edinburgh. Hun er førsteamanuensis i fotografi ved Universitetet i Sørøst-Norge. Honerud har de senere årene stått bak en rekke utstillinger, seminarer og publikasjoner. I 2018 var hun fylkeskunstner i Buskerud, hun har hatt separatutstillinger på blant annet Rake visningsrom i Trondheim, Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Tenthaus, Fotogalleriet i Oslo, Buskerud kunstsenter i Drammen, Bærum kunsthall, NITJA Senter for samtidskunst i Lillestrøm, MELK og QB i Oslo Hun har blitt kjøpt inn av private og offentlige samlinger og mottatt en rekke priser. Honerud bor i Kongsberg og har atelier i Vestfossen.